vrijdag 31 januari 2014

OVERGAVE

"Jij was een huilbaby....!", zei mijn moeder altijd tegen me.
Maar ooit zei ze óók dat ik in de eerste maanden na de geboorte te weinig melk kreeg, zonder dat zij dat wist.

Huilen als reflex dus, om mijn onvervulde behoefte duidelijk te maken. 

Dat is wat baby's doen. Huilen is hun enige optie om invloed uit te oefenen.

Opvoeding van kinderen bestaat voor een groot deel uit het leren van normen en waarden. 
"Niet doen, Jantje! Goed gedaan, Jantje!".

Je inpassen in de samenleving door het opgeven van directe behoeftenbevreding.
Mede op die manier ontwikkelen we controle. Sommige mensen worden zelfs controlfreaks.
En we ontwikkelen subtielere manieren om invloed uit te oefenen. 

"Al doende zal ons handelen ons een gevoel geven van een zekere mate van invloed op onze omgeving. Naarmate onze vaardigheden groter worden en ons vermogen om met de omgeving te dealen groeit, zal dat rust en zelfvertrouwen met zich mee brengen. In het ideale geval zullen we vooral succesvol zijn waar het gaat om dingen te regelen die ook echt van betekenis voor ons zijn of voor onze overleving noodzakelijk. In de reguliere psychologie zou men zeggen er heeft zich dan een gezond ego ontwikkeld. Een gezond ego is een ego dat in staat is de invloed die je als persoon kunt hebben op een goede en reële manier weet aan te wenden."
(Aldus centrumzijnsorientatie.nl). 


Ons ego wil er echter wel eens moeite mee hebben om de objectieve werkelijkheid op de juiste manier onder ogen te zien. 
Vooral het accepteren van ons lijden is erg moeilijk. We gebruiken allemaal afweermechanismes om niet álles ineens onder ogen te moeten zien. Of dat nou bij verlies van een geliefde is, van gezondheid, van een baan, etc, zelfs van illusies. Afweermechanismes als een soort pijnstiller.

We moeten dus ons ego overwinnen om de werkelijkheid te aanvaarden.

Vanuit mijn persoonlijke situatie kan ik erkennen dat dat moeilijk is.
Naarmate mijn ziekte me meer afhankelijk maakte, moest ik mijn behoefte aan controle en invloed op steeds meer verschillende manieren tot uitdrukking brengen.
Gelukkig kan ik goed communiceren; waarschijlijk daardoor gebeurt er heel vaak wat ik wil. 

Maar daarbij ben ik volkomen afhankelijk van anderen. Ik kan niets meer zelf.

Het enige verschil met mijn baby-status is mijn mondigheid; ik wordt nu wél gehoord.

Er wordt dus eigenlijk van mij geëist dat ik mij lichamelijk overgeef.
Overgave aan mijn verzorgenden.
Erop vertrouwen dat zij handelen met mijn welzijn voor ogen.

Dat is een héél langdurig proces. 
Vooral voor een controlfreak en perfectionist als ik.
Verschillende mensen hebben mij er mee geholpen. 

Elke fysieke terugval vergt een nieuw wilsbesluit over wat en hoe ik iets wil loslaten.

Inmiddels moet ik al heel wat taken en verantwoordelijkheden in handen leggen van mijn "nieuwe moeders" van de thuiszorg.

Er wordt gezegd:

"Slaagt de overgave dan zijn wij verlost van ons egocentrische zelf en wat ons tot dan toe heeft opgesloten in onszelf. Lukt het om onszelf te bevrijden van het opgesloten zijn in onszelf, dan mogen we zeggen dat de overgave ons heeft bevrijd."

En ook:

"Totale overgave wil zeggen: jouw wil loslaten en drijven op de zee van de goddelijke wil. Een vrije geest die zich heeft overgegeven zal vrede, kalmte en de kracht van zuiverheid ervaren. Het betekent dat je alles geeft wat van jou is, je innerlijk en je uiterlijkheden - volledig, absoluut, zonder er iets voor terug te verlangen en zonder voorwaarden."
(Aldus boeddhamagazine.nl).



Oké oké, volledige overgave heb ik dus nog niet bereikt:).











CITATEN:

It’s not the load that breaks you down, it’s the way you carry it.” – Lou Holtz

As long as you make an identity for yourself out of pain, you cannot be free of it. ~Eckhart Tolle


 Surrender is real, holding on is an illusion. -Deepak Chopra 



Met dank aan M.





woensdag 29 januari 2014

LIEFDE

Ik hou van je......

Als je dat hebt kunnen zeggen tegen iemand, al is het maar één persoon, tel dan je zegeningen.
Als je het hebt horen zeggen tegen jou, tel dan je zegeningen.
Als je het tegen elkáár hebt gezegd, wees dubbel gezegend.

Een bijna bijbelse tekst, hè?

Maar liefde ervaren, houden van én loslaten, vind ik dan ook iets spiritueels!

Het verrijkt en verdiept, en draagt volgens mij het meeste bij aan je persoonlijke ontwikkeling.
Hoeveel geld op de bank, hoe groot je huis ook is, je bent pas echt rijk als je ruimte in je hart hebt, en die ruimte gevuld en vervuld wordt.

Liefde voor mijn man, voor mijn kind, andere famiileleden, vrienden en vriendinnen, hoeveel de rollen en relaties ook verschillen en wat je ook deelt met elkaar,  volgens mij komt het oer-gevoel uit één en dezelfde kern....

Is het zielsverwantschap?
Kijk je bij een intense ontmoeting in elkaars ziel? En herken je dan jezelf?

Ik vind dat eigenlijk wel een mooie gedachte...
Want er wordt wel eens gezegd dat je, om echt te kunnen houden van een ander, je eerst van jezelf moet houden.

Ik weet niet of dat helemaal waar is. Want als achttienjarige hield ik beslist niet veel  van mezelf, maar ik werd wel verliefd op de man waarmee ik na al die jaren, en vele ups en downs, nog steeds samen ben.




Een relatie van in elkaar opgaan én elkaar ruimte geven. Van totaal respect. Trouw. Vertrouwen, in jezelf en de ander. Acceptatie. Waardering. Samen lachen. En samen kunnen genieten van dingen.

Én de ander zijn eigen ontwikkeling gunnen.
Waardoor persoonlijke groei gezamenlijke groei wordt.

Ik tel mijn zegeningen.....
Want dat álles heb ik mogen ervaren!

                             **

Maar op enig moment zullen we moeten loslaten...
Ouders sterven, kinderen gaan uit huis, vriendschappen verwateren.

We weten dat liefde zonder pijn niet bestaat.
Maar weten dat die liefde er is, of was, geeft hoop en kracht om door te gaan met leven!







LOSLATEN, DOOR NELSON MANDELA

Om los te laten is liefde nodig.

Loslaten betekent niet dat ’t me niet meer uitmaakt,
Het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan oplossen of doen.
Loslaten betekent niet dat ik ‘m smeer,
Het is het besef dat ik de ander ruimte geef.
Loslaten is niet het onmogelijk maken,
Maar het toestaan om te leren van menselijke consequenties.
Loslaten is machteloosheid toegeven,
Hetgeen betekent dat ik het resultaat niet in handen heb.
Loslaten is niet proberen om een ander te veranderen of de schuld te geven.
Het is jezelf zo goed mogelijk maken.
Loslaten is niet zorgen voor, maar geven om.
Loslaten is niet oordelen, maar de ander toe te staan mens te zijn.
Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen,
Maar het anderen mogelijk maken hun eigen lot te bepalen.
Loslaten is niet anderen tegen zichzelf beschermen,
Het is de ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.
Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren.
Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten, maar elke dag nemen zoals die komt.
En er mezelf gelukkig mee prijzen.
Loslaten is niet anderen kritiseren of regulieren,
Maar te worden wat ik droom te zijn.
Loslaten is niet spijt hebben van het verleden,
Maar groeien en leven voor de toekomst.
Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.

- Nelson Mandela –





MEER CITATEN:


When you see love with all your heart you shall find its echoes in the universe.

We come to love not by finding a perfect person, but by learning to see an imperfect person perfectly. Sam Keen

The ideal of love is assuredly eternal fidelity. George Sand

The need for love lies at the very basis of human existence. It results from the profound interdependence we all share with one another.

Hate is not the first enemy of love. Fear is. It destroys your ability to trust.

Young love needs dangers and barriers to nourish it. George Sand

Wonderful spiritual qualities, such as unbounded love and compassion, are present as potentials in all our minds.

If you love everything, you will perceive the divine mystery in things [and] you will begin to comprehend it better every day.~Dostoyevsky



"Voor een val in het onbekende, voor de overgave is liefde nodig. Om te beginnen zelf-liefde. Het respectloos klampen en struikelen, heeft als gevolg dat men aan menselijke waardigheid inboet. Als compromis na compromis wordt gesloten, resteert na verloop van tijd nog nauwelijks een kern die het volgende compromis sluit. Om jezelf te kunnen liefhebben is vertrouwen en overgave nodig, en overgave leidt tot zelfrespect.
Alleen door werkelijk van zichzelf te houden kunnen mensen en groepen moedige beslissingen nemen. Alleen als ik werkelijk van mijzelf hou, kan ik de vraag stellen of ik mijzelf in deze situatie nog waardig acht, en wat er van mijn waardigheid resteert als ik nu mijn authenticiteit verloochen. En alleen als ik werkelijk van mijzelf houd, kan ik besluiten dat mijn waardigheid opweegt tegen de loochening en het strategisch gewin, en ben ik in staat de ongewisse toekomst in te stappen en mijn weg te zoeken. En in die zoektocht, in die mystieke worsteling, kan ik mijn verlangens (opnieuw) ontdekken, en mij ontdoen van de compromissen die misschien op korte termijn handig waren als overlevingsmechanisme,maar die op de langere termijn mijn authenticiteit aan banden zouden hebben gelegd. In die zoektocht kan ik mijzelf vinden, mijn zelfrespect en mijn eigenwaarde hervinden. ‘To become who we truly are’ zegt Kierkegaard ."













zondag 26 januari 2014

VERANTWOORDELIJKHEID


Verantwoordelijkheid houdt een verplichting in....


Het is moeilijk te leren hoe je verantwoordelijkheidsgevoel moet ontwikkelen, maar het is nóg moeilijker om te leren hoe je het weer moet loslaten.

Want wanneer en waarvoor ben je eigenlijk verantwoordelijk?

In veel gevallen is het een opdracht:

"Het is het  principe dat individuen, organisaties en de gemeenschap verantwoordelijk zijn voor hun daden/handelingen en gevraagd kunnen worden deze aan anderen toe te lichten.
En het geeft de de verplichting om ervoor te zorgen dat iets goed verloopt;  woorden als zorg, toewijding, effectiviteit en aansprakelijkheid spelen hierbij een rol."


Deze abstractie gaat overigens pas leven als er vanuit gevoel wordt gehandeld.
Een sterke gewetensontwikkeling en schuldgevoelens spelen hier in het westen veelal een rol. In derde-wereldlanden gaat het om overleven.
Kleine kinderen zijn daar vaak al verantwoordelijk voor dingen in een mate, die velen hier zelfs als volwassene niet halen.

Noodzaak speelt dus ook een rol bij de ontwikkeling van verantwoordelijkheidsgevoel.

Maar vooral: liefde. De wens om iets goed(s) te doen.

En vooral dat laatste maakt dat de ontvanger van een goede daad wéét dat de verleende dienst uit iets geheel anders voortkomt dan uit verplichting....



CITAAT 
Character is how you treat those who can do nothing for you. 



Voor C. 


donderdag 23 januari 2014

GEZICHTSBEDROG en WÁÁRNEMING



Onlangs zei de oogarts tegen me: "Er is niets mis met uw ogen.  Uw waarnemend vermogen is meer dan 90%."
Fijn om te weten!

Maar betekent dat dan ook dat ik datgene wat ik zie, voor wáár kan aannemen?
Hoe weten we nou of u en ik dingen op dezelfde manier zien? Kleuren, vormen, geuren, geluiden, temperaturen, zó veel dingen zijn aan subjectieve beleving onderhevig. 
Vraag 10 mensen een foto te maken van hetzelfde object, en je krijgt 10 verschillende plaatjes...

Je denkt dat wat je ziet, waar is.
Het "ik" als het centrum van het universum.
Een eenzame positie?

Want stel dat je je eigen waarheid deelt met anderen, en al die personen hebben een volslagen andere visie. 
Wat is dan de waarde van waarheid, van gelijk hebben?

En zouden die anderen dan net zo eenzaam zijn als jij?
Ook dat kunnen we natuurlijk nooit onder woorden brengen, want ook die woorden hebben een subjectieve lading, en zijn daardoor ontoereikend.

Kan de wetenschap ons helpen?
Psychologie, kwantummechanica, wiskunde, chemie?

We reizen tot in de verste uithoeken van het universum, en de hele mensheid ziet  daarvan de mooiste foto's. 
Maar wat als dat nou allemaal hallucinaties zijn?

Als we een god kunnen bedenken, dan kunnen we toch véél meer bedenken?




En als god slechts uit een deeltje bestaat, sorry meneer Higgs, en we het hele universum kunnen terugbrengen tot een samenklontering van waterstof- en koolstofatomen, dan zou álles en iedereen tot in de kleinste kern goddelijk zijn.

En kan iedereen zijn eigen wereld scheppen.....




Mijn amateur-filosofie-gebrei slaat natuurlijk helemaal nergens op, dus laten we de wereld svp vooral met humor waarnemen!
















Met dank aan Wouter voor de leuke plaatjes.






CITAAT

Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth. - Marcus Aurelius

Love is not a mere sentiment, but the ultimate truth at the heart of the universe. ~Deepak Chopra 

No great artist ever sees things as they really are. If He did, he would cease to be an artist. ~ Oscar Wilde 

This above all; to thine own self be true. ~William Shakespeare 

Fix our eyes ... on what is unseen. For what is seen is temporary, but what is unseen is eternal. 2 Cor 4:18










dinsdag 21 januari 2014

AUTONOMIE

Stél, je woont in een hutje op de hei, vér van de bewoonde wereld, alleen, met een groentetuintje en een paar koeien, genoeg bomen en planten als brandstof, en de overheidsinstanties kunnen je nergens meer vinden....
Ben je dan de baas over jezelf?
Want je hebt tenslotte geen levenspartner, werkgever, sportcoach, televisie etc. meer die je zeggen wat je moet doen. 
Benijdenswaardig? 

Maar wat als je dan plotseling ernstig ziek wordt? Bijvoorbeeld bij het omhakken van een boom doorklief je je been... Lastig lopen! Je bereikt nooit op tijd een dokter en sterft in eenzaamheid.

Is het dan fijner om in een overgereguleerde samenleving als Nederland ziek te zijn? Ik heb recht van spreken, dus:
Absoluut! 


Hoewel....
Vanmiddag was er weer eens zo'n moment dat ik tegen de grenzen van onze waanzinnige, gebureaucratiseerde, versnipperde, geldverslindende maatschappij aanliep.

Ik heb verbandmiddelen nodig voor wonden. Mijn apotheek kan die niet leveren, omdat hij daarvoor geen contract heeft met mijn zorgverzekeraar.
Mijn verzekeraar verwijst me naar een internetapotheek op 200 km afstand. Die heeft wel een contract.
Dus alle telefoontjes, brieven, formulieren en machtigingen die daar aan vooraf zijn gegaan, waren vergeefse moeite.

Zouden instanties in Nederland eigenlijk wel weten hoeveel overlap er is m.b.t. de zorg voor de zieke medemens?
Ik heb voor de gein een opsomming gemaakt van de instanties waar ik in mijn situatie mee te maken heb:

1. Huisarts 
2. specialisten: neuroloog, uroloog, gyneacoloog, cardioloog, longarts, chirurg, radioloog, oogarts
3. zorgloket  -Wmo 
                    - Awbz
                    - Pgb 
4. thuiszorg 
5. apotheek, én, omdat de Iza geen contract met hen heeft, een
6. internetapotheek. Sommige middelen worden niet vergoed, dus méérdere online apotheken
7. zorgverzekeraar 
8. ciz 
9. Ivm verrekening eigen bijdrages:
    - cak ivm eigen bijdrage wmo en awbz
    - Menzis, wordt svb, ivm controle pgb
    - iza, ivm eigen bijdrage zorgverzekering
10. hulpmiddelenleveranciers 
      - welzorg , stokken, scootmobiel, rolstoelen, douchestoel, tillift
      - hulpmiddelencentrum, hoog/laagbed
      - hartingbank, ad-matras, nu medi-point
      - livio-uitleenwinkel
      - internetwinkels
      - Haarman sanitair
      - Roessingh
      - Kemperink, voor autoaanpassing
      - Vos, elektrische installaties
11. Uitkeringsinstanties
      - uwv : wao
      - abp : ip en hpt
12. bedrijfsarts 
13. fysiotherapeut
14. ergotherapeut
15. ms vereniging 
16. aangepaste vakanties , diverse instanties
17. wetgeving : wtcg, wmo, awbz
18. Adviserende instanties: - cg-raad 
                                          - stichting Mee 
19. mantelzorg : prive-personen, 
                          en -ondersteuning en 
                          Mantelzorg-compliment 
20. Woningaanpassing en reparaties
      - Bouwbedrijven , fa. Groen, Vos, Haarman
      - verhuurder en Vereniging van Eigenaren
21. Vervoer:
      Regionaal: Connexxion taxi 
      Landelijk: valys (eerst connexxion, nu transvision)
22. belasting 
23. Specifieke zorg bij dienstverleners:
      - opticien 
      - tandarts
24. roessingh revalidatie en hulpmiddelen
25. beatrixfonds 
26. Specifieke kleding 
27. CBR voor aangepast rijbewijs
28. RDW voor autoaanpassing

Waarschijnlijk is deze lijst niet compleet. En bovendien worden soms voor één hulpvraag meerdere instanties ingeschakeld. 

Volslagen onoverzichtelijk en oncontroleerbaar.

De Nederlandse overheid heeft het telkens over "eigen regie". Van wie? Zouden ze werkelijk de zieke medemens daar mee bedoelen? 
Die eigen regie veronderstelt een autonomie die niet bestaat. 
Want instanties gaan allemaal hun eigen gang. Houden criteria op grond waarvan besluiten worden genomen grotendeels geheim. 

Als belanghebbende wordt je daardoor behoorlijk afhankelijk gehouden.


Wikipedia zegt:

De term autonomie is afgeleid van het Grieksαυτονομία (autonomía, autos (zelf) + nomos(wet), autonomos (eigen wetten opleggend)) en beschrijft het vrij zijn van extern bestuur. 

Autonomie is ook een belangrijk begrip in de ethiek, geneeskundemedische ethiek enpsychologie. In deze context slaat het op het recht of de mogelijkheid van een mens of patiënt om zelf te bepalen wat er met hem/haar moet gaan gebeuren. Het eigen wetten opleggend kan dan worden vertaald naar eigen keuzes makend. Het kan worden verward met totale onafhankelijkheid en zelfvoorzienendheid maar het gaat om zelfstandigheid en vrijheid, daarin kan een keuze gemaakt worden hoe er met afhankelijkheid wordt omgegaan. Een voorwaarde om autonoom te kunnen zijn is het erkennen dat persoonlijke mogelijkheden begrensd zijn en dat de omgeving grenzen biedt. Wie binnen die grenzen de kwaliteit bezit het eigen leven vorm te geven kan als autonoom worden betiteld.


Oke, hiermee ben ik officieel, zelfverklaard , autonoom....







Wikipedia zegt verder:

In verband met de zelfbeschikkingstheorie is er veel onderzoek gedaan naar autonomie(gevoel) als een mogelijke universele basisbehoefte van de mens. De menselijke motivatie, mentale energie en effectiviteit zou afhankelijk zijn van de mate waarin een persoon het gevoel heeft autonoom te zijn. Deze basisbehoefte is een onderliggende oorzaak van een aantal kwaliteitsverschillen tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Het motiveren van mensen met behulp van belonen en straffen zou hun autonomiebehoefte te kort doen en zo hun motivatie en effectiviteit doen afnemen.[1] Intrinsieke motivatie wordt op deze wijze als autonome motivatie gezien en verschillende types extrinsieke motivatie als gecontroleerde, niet-autonome motivatie. Internationaal onderzoek lijkt te ondersteunen dat autonomiegevoel een belangrijke factor is in het welbevinden van mensen.[2]


"I rest my case"








zaterdag 18 januari 2014

GERECHTIGHEID

Bij mijn arbeidsorganisatie werkte een psycholoog. Hij gaf adviezen over hoe om te gaan met medewerkers. Dat was vaak handig, maar soms ook helemaal niet....
Van een bepaalde medewerker zei hij dat deze een sterk rechtvaardigheidsgevoel had. 
Misschien een beetje naïef van me om te denken dat dat een positieve eigenschap was. Want deze man betrok zijn gevoel voor rechtvaardigheid namelijk uitsluitend op zichzelf en zijn eigen gewin. Hij kreeg ruzie met iedereen waar hij mee in contact kwam.....

Een sterk staaltje van normen en waarden. 
Zowel van hem als van mij, want ik kon het natuurlijk niet nalaten om hem daarmee te confronteren.

Ieder mens krijgt in zijn opvoeding normen en waarden mee. Onder normen verstaan we datgene wat binnen de heersende klasse (het gezin waarin we zijn geboren, de lagere school, kerk, werk, etc.) wordt benoemd als “dat hoort zo”, of “dit moet”.
Waarden ontwikkelen we veelal vanuit ons zelf, als we keuzes gaan maken op basis van ons persoonlijke rechtvaardigheidsgevoel.
Dat heet gewetensontwikking.










Vrouwe justitia wordt sinds de 15e eeuw afgebeeld met blinddoek, om aan te duiden dat het zwaard der gerechtigheid wordt gehanteerd zonder aanziens des persoons. Met andere woorden: er wordt niet over de mens geoordeeld, maar over zijn daden.




Er wordt dus vanuit de norm (de wet) geoordeeld over het gedrag van een persoon, ook als die persoon vanuit persoonlijke waarden tot zijn daden is gekomen.

Gerechtigheid is iets dat we allemaal willen. Soms krijgen we het, soms niet.
Maar het gekke is, dat gerechtigheid qua gevoel voor iedereen verschilt.
Gerechtigheid is dan ook niet hetzelfde als rechtvaardigheid.
En ook de ideeen daarover verschillen voor iedereen.

Rechters, advocaten, officieren van justitie: geen eenvoudige beroepen. 
Zij worden geacht de wet te hanteren. 
Maar waar blijft hun persoonlijke rechtvaardigheidsgevoel dan?

Maar laten we de volgende beroepsgroepen niet vergeten:
Leidinggevenden en P&O'ers.
Zij kunnen zónder blinddoek de weegschaal en het zwaard hanteren.
Een zware belasting voor hun geweten!






Om mijn standpunt wat te verduidelijken, citeer ik hieronder uit lesmateriaal dat door mijn vriendin Eveline Jansse van Noordwijk en mij is ontwikkeld t.b.v. onze training Coach the Coach:

 
Gewetensvorming
 
Ieder mens heeft een aangeboren gevoel voor goed en kwaad (rechtvaardigheidsgevoel).  De ontwikkeling verloopt globaal als volgt (aldus Lawrence Kohlberg):
    Preconventionele stadium:
Fase 1:  (kleutertijd)
Verschil tussen goed en kwaad leren door straf voor “stoute”dingen
Fase 2:
Kinderen ervaren dingen als goed die prettig voor ze zijn op basis van hun eigen belevingswereld.
 
    Conventionele stadium
Fase 1: (lagere school)
Kinderen beschouwen als goed en rechtvaardig wat door hun omgeving als zodanig wordt aangemerkt
Fase 2: (pubertijd)
In deze periode gebeurt hetzelfde, maar dan is de sociale omgeving ruimer.
 
    Postconventionele stadium 
(dit stadium wordt niet door iedereen bereikt)
Fase 1:
Er ontstaat een besef van universele waarden, die kunnen dienen om heersende sociale normen te toetsen op rechtvaardigheid
Fase 2:
Men staat stil bij de eigen verantwoordelijkheid bij de beslissing welke regels men wel en welke men niet wil naleven.
 
                                                                                                                         
Gewetensvol  handelen
 
Zoals gezegd, niet iedereen bereikt het derde stadium. En ook degenen die het wel bereiken zullen, vooral als ze op de automatische piloot varen, regelmatig of zelfs voortdurend terugvallen op het eerste en tweede stadium. Op zich is dat een goed overlevingsmechanisme, want het kost erg veel energie om je constant bewust te zijn van je keuzes.
 
Bij het coachen van anderen wordt je echter wel geacht om de ander te helpen bij de ontwikkeling van zijn mogelijkheden. Dus als we uitgaan van de identiteit van de ander, dan liggen er aangrijpingspunten en ontwikkelingsmogelijkheden op de volgende gebieden:

uiterlijke verschijning
-
kennis
-
vaardigheden
-
attitude
-
gedragspatronen
-
waarden
-
normen
-
perceptie.
 
 
 
De ander bepaalt dan weliswaar zijn eigen doelen, maar om daar bij te kunnen helpen, is gewetensvol handelen een noodzaak. De voorwaarden die daarbij een rol spelen zijn (d.w.z.: je moet zelf hebben geleerd om het de ander te kunnen leren):
 

Inschatten en aanvoelen hoe men het welzijn van anderen beïnvloedt door zijn  eigen gedrag (empathie).
 

In gedachten uitmaken wat moreel gezien het beste gedrag is.
 
Een afweging maken van het effekt
 
van verschillende gedragsopties en

Voornemens in gedrag omzetten.
 
 
 
 
 
Bijvoorbeeld, dat wat onder punt 1 staat vormt een aanknopingspunt om morele ontwikkeling te stimuleren. Door bijvoorbeeld aan een kind te vragen: “waarom moet dat jongetje zo hard huilen, denk je?”, wordt het kind aangezet om zich in te leven in de gevoelens van anderen.
 
 
 
 
 
 
Hieronder volgt een nadere uitleg:
 
Tot de puberteit leert een kind aan de hand van de normen van het gezin. Dat is de plek waaraan het gebonden is en zich veilig kan voelen. Met andere woorden: binding en veiligheid horen bij elkaar. Het is een voorwaarde voor het doormaken van een normale ontwikkeling.
 
Bij een normale ontwikkeling hoort vervolgens dat het kind zich losmaakt van het ouderlijk huis en zich richt op de vriendengroep. Daar ontstaat een nieuwe binding en een nieuw/ander normbesef: om bij die groep te horen behoor je je als puber te conformeren aan die nieuwe/andere codes (bijvoorbeeld “kledingvoorschriften”, gedrag, roken, drinken, muziek, attributen).
Het kind zet zich af tegen de oude normen, maar heeft de veiligheid van nieuwe normen en binding nodig als overlevingsmechanisme.
 
Tegen de tijd dat een jongere een partnerkeuze maakt, zelfstandig gaat wonen, zelf kinderen krijgt, ontstaat de mogelijkheid om eigen waarden te ontwikkelen als gevolg van zelf ondervonden verantwoordelijkheden.
Afhankelijk van de persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden en zelfbewustzijn grijpt men in meerdere of mindere mate terug op vroeger geleerde normen. Het hangt af van de mate van dwang vanuit de vroegere groep en de afhankelijkheid daarvan of men meer of minder ruimte krijgt om eigen – andere – keuzes te maken. Ook heeft eenieder patronen ontwikkeld waar men zich slechts met moeite van kan losmaken. Kortom, het ontwikkelen van eigen waarden is een moeizaam proces.
 
Want, de behoefte om ergens toe te (blijven) behoren blijft:
-
bij de familie
-
de kerk
-
de vriendengroep
-
een arbeidsorganisatie.
 
Die gebondenheid is een basisvoorwaarde om vrijheid te kunnen voelen. We leren het indringenst van het samenleven met anderen: enerzijds willen we met die ander samensmelten en anderszijds voelen we de angst totaal opgeslokt te worden en daarmee vervolgens de behoefte om onze eigen grenzen af te palen. Met andere woorden: zonder samensmelting ontstaat er geen behoefte aan eigenheid. Bijvoorbeeld: een kluizenaar maakt geen keuzes (meer) in toegeven aan en eisen van iemand anders.
Mensen hebben dus zowel normen nodig als waarden.
 
Hieruit blijkt de noodzaak van (arbeids)organisaties om mensen aan zich te binden door het ontwikkelen van visie en beleid (als de norm) en hen tevens de mogelijkheid te bieden om zich in vrijheid te ontwikkelen.
 
Coachen richt zich op het ontwikkelen van mensen a.d.h.v. diens waarden en vereist derhalve waarden-vrijheid van de coach. Daarmee loop je het risico dat je botst met de normen en waarden van jezelf en van de ander.
 








dinsdag 14 januari 2014

GEZONDHEID

Kan iemand die ziek is, hier eigenlijk wel zinnige dingen over zeggen, zonder aanmatigend te worden?
Pfffff....

Gezondheid is iets zó precairs.

Het is namelijk niet een kwestie van : je hebt het wel of je hebt het niet.
Het is buitengewoon ingewikkeld om te bepalen of iets of iemand ziek of gezond is.
Een leek kan het maar zelden aan de buitenkant zien: een depressie, reuma, astma, kanker, noem maar op: niet gelijk zichtbaar, dus niks aan de hand.
Zie je een rolstoeler, ja die is natuurlijk gelijk zielig.

Het begrip hebben voor en begrijpen van die al niet zielige zieke, is al net zo'n complex proces.

Want de reaktie op datgene dat afwijkt van onze norm, komt vaak voort uit afweermechanismes.

En ook dat werkt meerdere kanten op. 

Ik als rolstoeler ben nét zo verantwoordelijk voor de interactie als de gezonde persoon die van mij schrikt en raar op mij reageert. 
En dan zijn er ook nog vaak derden in het spel, die niet begrijpen dat ik kan reageren uit begrip.

En zo kan het gebeuren dat het leven van een zieke steeds meer gaat bestaan uit het geven van uitleg.

Dat gaat uiteindelijk ten koste van iets...

Bij mij van: decorum.

Ik verval steeds meer in dialect. Nou, so what!
Vlekken in de trui? Hmmm.
Mopperig of bits? Wtf...
Geen invalidentoilet in de buurt? Jammer dan!

Voordeel is wel dat ik erg gevoelig word voor wat écht is, en zo ook dichter bij mezelf kom.

In mijn coachpraktijk bijvoorbeeld zagen cliënten al snel door mijn kwetsbaarheid heen de échte Fem.

En zo hebben we allemaal, ziek of gezond, iets unieks te bieden.






Citaat:

 Everyone needs to be valued. Everyone has the potential to give something back. - Diana Princess of Wales

Treasure the love you receive above all. It will survive long after your gold and good health have vanished. - Og Mandino




Gedicht: Willem Wilmink


Heftan tattat

Zundag weer verjöarsviseet
en iej weet wa hoo dat geet:
Herman hef zoo zeek ewes,
Graads mut ok weer oonder t mes,
Trui hebt z' alns a vort-enomn,
Kloas is oet de tied ekomn,
Leida hef zon pien in t lief,
oo, dat aarme, aarme wief.
En hoo is t dan noe met Bernard?
Heftan tattat! Heftan tattat!
Hee har völs te völ patat had
en doo hef e t dus an t hart had. 

Dat genöal, oo man oo man,
doodzeek goa'j op hoes op an.





Met dank aan C