vrijdag 14 november 2014

BEROEPEN

Als P&O'er ben ik natuurlijk beroepshalve geïnteresseerd in wat werk voor mensen betekent. Maar als méns kan ik met bewondering kijken naar de manier waarop andere mensen hun werk verrichten. Want iedereen kan op de één of andere manier zijn "eigenheid" tonen in zijn beroepsuitoefening. En daarmee zichzelf in zijn kracht laten zien aan de wereld.
En ik voel me bevoorrecht om te mogen meekijken!

Nu ikzelf ruim een jaar geleden ben gestopt met werken, na bijna veertig jaar aktief te zijn geweest in verschillende functies, denk ik dat ik goed in staat ben om te bepalen dat het gestructureerd inzetten van je talenten een absolute meerwaarde biedt aan je leven. 
We werken uiteraard in de eerste plaats om geld te verdienen. Maar wat is daarná het meest belangrijk? Status? Structuur? 
Bezigheid? Contact met collega's? Ontwikkelen van vaardigheden? Tijdsbesteding? Je nuttig voelen? Allemaal belangrijk; en ik mis ook ieder van die dingen. Maar het meest mis ik de gestructureerde mogelijkheid om mijn eigenheid versterkt te ervaren en te tonen in een rol.
Zoals ik eerder al eens betoogde: je bent wat je doet.
Nu ik niet meer werk, en dus alleen nog maar "mezelf" kan zijn, leef ik nog steeds mijn talenten uit. Gelukkig. En ze worden nog steeds gewaardeerd. Maar paradoxaal genoeg maakt een rol waarin je functioneert, je eigen beleving van je talenten, je inzet, je nuttigheid en je waardevol zijn, échter. Voor de oppervlakkige toeschouwer ben ik misschien niets veranderd, maar ik voel dat de formele grondslag voor professioneel handelen ontbreekt. Ik voelde me bijvoorbeeld coach in hart en nieren. En dát kan ik nu niet meer. Je kunt de mensen in je privé-omgeving niet coachen; je kunt geen rol spelen in je eigen leven. Dat kan alleen in je werk.

En hoe zit dat dan met die eigenheid? De versterking daarvan in een rol, bedoel ik?
Zou ik misschien nog moeten leren dat ik in mijn professie-loze leven mijn talenten en vaardigheden gewoon met een ander doel moet inzetten? En als je zomaar een ander persoonlijk doel kunt bedenken in een nieuwe situatie, zou dat dan eigenlijk ook betekenen dat ik in mijn werkzame leven in ieder soort beroep mijn eigenheid had kunnen ontwikkelen? Wat nou als ik bijvoorbeeld accountant was geweest? Of voetballer? Arts? Druivenplukker? Was ik dan ook geworden wie ik nu ben? Was ik mezelf gebleven? 
Wie zal het zeggen....!

Maar ik had ongetwijfeld in elk van die beroepen iets van mijn eigen ding kunnen laten zien. En was ik er goed in geweest?  Twijfelachtig. Maar in die beroepen waarin ik in staat zou zijn geweest om vaardigheden te ontwikkelen, was ik mogelijk ook gelukkig geworden. 

"De gelukkige accountant", een mooie titel voor een boek.... 

Of zou alles met "ruimte" te maken kunnen hebben? Ruimte die je krijgt, in je werk? En die je zelf creëert? Of gewoon neemt? De ruimte die je nodig hebt om te doen wie je bent. Om te doen wat je wilt. Om je affiniteit te vinden en te tonen. Je eigenheid te ontwikkelen. 
Of duwt ons talent, of ons lot, ons bij voorbaat in een specifieke richting? 
Zijn we voorbestemd om P&O'er te worden? Of violiste? Of fysiotherapeut?

Zie je positie als je ideaal, zegt een succesvol ondernemer. Dat vind ik een mooie uitspraak. Het zou zoiets kunnen betekenen als: het hier en nu is het beste dat je kan overkomen. Doe je best om daar te komen en te zijn....

Hoe het ook zij, welk uitgangspunt je ook kiest: mijn bewondering blijft voor iedereen die zich met positiviteit inzet voor zijn werk!












CITAAT:

See your position as your ideal.
Bill Gates


Painting is a blind man's profession. He paints not what he sees, but what he feels, what he tells himself about what he has seen.

Pablo Picasso



Cooking is in an honest profession where you cannot hide and let others do the work for you. You have to show up, work hard and prove you can do it faster and better. And find a mentor who will recognize your talent and push you in the right direction.

Marcus Samuelsson



There is something about giving everything to your profession. In Italian, an obsession is not necessarily negative. It's the art of putting all your energy into one thing; it's the art of transforming even what you eat for lunch into architecture.

Renzo Piano



Acting is a nice childish profession - pretending you're someone else and, at the same time, selling yourself.

Katharine Hepburn








donderdag 13 november 2014

TALENT

Mijn fysiotherapeut Mark komt twee keer per week bij me langs om me te behandelen. Geweldig!

Kent u het kwadrant over bekwaamheid? Dat begint bij onbewust onbekwaam en eindigt bij onbewust bekwaam. Even een uitleg:
- onbewust onbekwaam: dat ben je als je een taak uitvoert en geen idéé hebt dat je er niks van bakt;
- bewust onbekwaam: je doet iets, bijvoorbeeld omdat het móet, of omdat niemand anders het doet, terwijl je wéét dat je er niet veel van terecht brouwt;
- bewust bekwaam: ben je als je je de nodige kennis en vaardigheden hebt eigen gemaakt;
- onbewust bekwaam: dan heb je zó veel ervaring met het geleerde, dan hoef je nauwelijks nog na te denken over wat je doet, omdat het bijna vanzelf gaat.

Mark is als fysio onbewust bekwaam. Zijn handen zijn als het ware zelfdenkende wezens geworden. Dat is erg fijn voor mij, want dat betekent dat hij óók een heel groot deel van zijn hersencapaciteit kan inzetten voor gesprekken met mij. Inspirerend!

Onlangs hadden we het dus over talent.

Wanneer ben je een talent?
Of zeg je: wanneer héb je een talent?

Bij talent gaat het om aangeboren eigenschappen. Daarom kun je als kind een talent zíjn. Maar zonder oefening, het aanleren van vaardigheden, zonder karakter, doorzettingsvermogen, de juiste leermeesters, zul je het talent dat je hébt niet ontwikkelen tot iets buitengewoons.

Zo kwam met Mark de violiste Janine Jansen ter sprake. Haar uitvoering van Vivaldi's Vier Jaargetijden kan ik wel duizend keer beluisteren zonder een seconde af te haken. Zij verscheen in een uitzending van De Wereld Draait Door, samen met componist Michel van der Aa,  die speciaal voor haar een vioolconcert heeft geschreven. Hij beschrijft haar charisma, hoe zij het publiek betovert. En zij vertelt hoe moeilijk, bijna onspeelbaar het stuk is. En over haar weigering om het door Van der Aa te laten aanpassen. Ze wilde het zich persé eigen maken. Tot in perfectie. 
Dáárom is ze een wereldster....!
En mijn fascinatie voor haar: ook al vond ik het muziekstuk niet mooi, tóch waardeer ik het en kon me er niet van losrukken!

We beschikken uiteraard niet allemaal over dergelijk uitzonderlijk talent als Janine. Gelukkig maar. We zouden elkaars talent dan minder waarderen; het leven zou "ééntonig" worden.

Maar ook al zijn de talenten van de meeste mensen nóg zo middelmatig, laten we ze niet miskennen! Herkennen ervan gaat vooraf aan ontwikkeling en levensgeluk. Want de meeste mensen doen graag dát waar ze goed in zijn. Het levert plezier op, en voldoening. En met een beetje geluk een goede baan. Of op zijn minst een fijne hobby.

En in mijn geval ook een fantastische fysiotherapeut!




Janine Jansen, de vier jaargetijden:

Janine Jansen, bij DWDD:











CITAAT: 


Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships.

Michael Jordan



Motivation will almost always beat mere talent.

Norman Ralph Augustine



The talent for being happy is appreciating and liking what you have, instead of what you don't have.

Woody Allen



Winning takes talent, to repeat takes character.

John Wooden



I have no special talent. I am only passionately curious.

Albert Einstein














zondag 9 november 2014

SCHOONHEID

Wat is echte schoonheid?
Wie weet wat móói is?
Is schoonheid een kwestie van smaak, iets subjectiefs dus, of zijn voor schoonheid objectieve normen aan te geven?

Vraag aan een willekeurig persoon: "Wat vindt jij mooi?", en je kunt duizend verschillende antwoorden krijgen.
"Natuur", zegt de één....
"Schilderkunst", zegt de ander.
Beeldende kunst, architectuur, muziek, boeken, toneel, luxe eten, film, fotografie, meubelen... 

Kun je eigenlijk niet in álles schoonheid ontdekken?

"De schoonheid der aarde is niet te koop; zij behoort aan wie haar ontdekt, haar begrijpt, en haar weet te genieten." zegt Henry Bordeaux
En Confusius zegt: "Alles heeft z'n schoonheid alleen ziet niet iedereen dat altijd."

Is dat het antwoord op mijn vraag?

Als je zegt dat "als het maar oorspronkelijk is, en puur", en dat als voorwaarde neemt voor de definitie van schoonheid, komen we er dan uit?
Bijvoorbeeld in de natuur. 
Want daarin is álles dat bestaat uniek en origineel.
Alles wat daarvan wordt afgeleid, zoals bereid voedsel, schilderijen, beelden, zijn copieën, bedenksels, creaties van de mens, en daarmee niet meer oorspronkelijk.
Of kan een idee óók oorspronkelijk zijn en daardoor een uiting van schoonheid? En de creatie die daaruit voortvloeit, gewoon mooi gevonden worden?

Grote filosofen zijn al millennia op zoek naar ideeën over schoonheid. Plato bijvoorbeeld en Socrates, Aristoteles, Pythagoras, Hume,  Kant en Umberto Eco etc., buigen zich over die vraag, en komen er niet over op één lijn.

"In zijn dialoog Symposium beschrijft Plato het mooie als een gevolg van verschillende rangorden: van de laagste trede – de lichamelijk-zinnelijke schoonheid – via de schoonheid van de ziel, de deugdzaamheid en het inzicht, tot de hoogste trede – de idee van het mooie. Niet alleen bij Plato, maar ook in de hele Oud-Griekse cultuur is het mooie altijd alleen in samenhang met het moreel goede en ware te zien.
Schoonheid berust op de keuze van proporties en de juiste samenstelling van de losse delen tot het grote geheel. En de wet van het mooie is een mathematische. Wat mooi is kun je in exacte getalsverhoudingen uitdrukken, zoals de harmonische klank van tonen en de verhouding van intervallen in de muziek, de symmetrie in de architectuur, of het kosmische systeem in zijn geheel.", aldus een artikel in de laatste uitgave van het tijdschrift Filosofie.

Persoonlijk vind ik die theoretische zoektocht naar wat mooi is, mínder mooi dan mijn individuele beleving van het schone. Ik weet altijd precies wát ik mooi vind, wanneer ik het mooi vind, en waarom. En dat kan inderdaad van alles zijn: een mens met een mooie uitstraling, een spelend kind, een goed verhaal, een kunstvoorwerp, een ontroerend muziekstuk, een landschap, een morele stellingname in een debat, een goede grap, een hartelijk gebaar van een vriendin, een luisterend oor, een goed gesprek, een bos bloemen, zonlicht dat in de woonkamer valt. En nog veel meer dingen kunnen me emotioneel beroeren. Álles dat in harmonie is met mijn innerlijk, kan mijn gevoel voor esthetiek en ethiek raken. En wanneer ik positief geraakt word, dan wil ik me openstellen. Dáárdoor weet ik dat ik iets mooi vind. 
Voor het lelijke wil ik me het liefst afsluiten. Want het brengt me uit balans.

Balans en harmonie; ik heb ze zó nodig!
Net als schoonheid om me heen.
Ze versterken elkaar en daarom streef ik altijd naar beiden...

En als mijn innerlijk zo heel af en toe niet in harmonie is met zichzelf, dán heb ik er ook de grootste moeite mee om schoonheid buiten mijzelf te ervaren.
Dan lukt het me zéker niet om schoonheid te zoeken in iets lelijks. Dan is een barst in een voorwerp gewoon een stomme barst, en niet iets waardoor het licht naar binnen valt....

Maar in principe, als je innerlijk rust, ruimte, balans en harmonie uitstraalt, kun je in álles schoonheid ontdekken, ook in iets dat een beetje lelijk is.
En die schoonheid kunnen zien en ervaren, maakt het leven aangenaam en waardevol.


Schoonheid maakt het leven licht.....










CITAAT:


People are like stained - glass windows. They sparkle and shine when the sun is out, but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.

Elisabeth Kubler-Ross



Think of all the beauty still left around you and be happy.

Anne Frank



Since love grows within you, so beauty grows. For love is the beauty of the soul.

Saint Augustine




Beauty of whatever kind, in its supreme development, invariably excites the sensitive soul to tears.

Edgar Allan Poe




There is a kind of beauty in imperfection.

Conrad Hall








.

zaterdag 1 november 2014

DECORUM

"We sein op de weireld om mekaar, om mekaar, te hellepe, niewaar?". Wie herinnert zich nou niet dit liedje uit de t.v.-serie Het Schaap met de vijf poten, met o.a. Piet Römer en Adele Bloemendaal?

Een mooi lied? 

Beauty is in the eye of the beholder, is het spreekwoord. Met andere woorden, wat we mooi vinden is een kwestie van smaak. Dus waarschijnlijk geldt dat ook voor wat we lelijk vinden. Maar hebben we dat eigenlijk nog wel, een eigen smaak? Zijn we niet vreselijk beinvloed geraakt door allerlei media?

De media toveren ons vaak een beeld voor dat mooier is dan de werkelijkheid. Make-up, belichting, cosmetische ingrepen, fotoshop etc. draaien ons een rad voor ogen. Want daarmee kun je de buitenkant van wat je wilt laten zien ogenschijnlijk verfraaien, en daarmee de kijkcijfers naar je hand zetten.

Maar waarom laten programmamakers ons dan ook zo veel lelijks zien?
Wie behoedt ons voor lelijkheid?

Want lelijkheid ráákt ons.
In ons dagelijks leven maakt ieder van ons al zo veel mee dat niet direct verheffend is. Stress op het werk, asociaal gedrag in het verkeer, instellingen en bedrijven die cliëntenbelangen negeren, ouders die oud en ziek worden....
De lijst kan eindeloos gemaakt worden.

En daarbij worden op t.v. dan ook nog eens dagelijks onbeperkte hoeveelheden ellende over ons uitgestort. Ik zeg niet dat we als mensheid onze ogen daarvoor moeten sluiten, maar er is een grens aan wat we kunnen verdragen en verwerken, zonder te ontmenselijken.
Bij mij is die grens al lang geleden overschreden. Ik heb te veel gezien! Ik ben nog nét niet zo murw gebeukt, dat ik niet meer het besef heb om mijn ogen dicht te doen als er weer een moordpartij, een terroristische aanslag of oorlog in het journaal voorbij komt, maar al die ondraaglijke beelden van de laatste jaren hebben absoluut iets bij mij stuk gemaakt.


Ik herinner mij mooie beelden, mooie t.v., uit een grijs verleden. Het lijkt wel of die zwart-wit beelden kleurrijker waren dan de HD-kleuren-tv van nú.
Mijn vermoeden is dat de beelden van toen de fantasie en de verbeelding aan het werk zetten.
Daarmee was de tv destijds mogelijk interactiever dan nu.
Er wordt nu níets meer aan de verbeelding overgelaten.....

Decorumverlies.

Wanneer "mooi" verandert in "lelijk", wat doet dat dan met ons?

Stel, onze ouders worden ziek en takelen af. Dat is vreselijk om mee te maken. Maar we houden van ze, en dat maakt hun en ons lijden draaglijk. 
Wat dan lelijk wordt, behoudt in ons hart iets moois.

Maar waarom op tv het decorumverlies van een vroegere ster tentoonspreiden? Van hen kennen we vanuit het verleden alleen de verfraaide buitenkant; van de binnenkant zijn we nooit deelgenoot geworden. "Een mooi mens", zeggen velen van bijvoorbeeld Adele Bloemendaal. En zeker, ze had haar bijdrage aan de Nederlandse samenleving. Ze deed haar kunstje, op verdienstelijke manier. Van haar binnenkant wisten we echter niets. En dat was goed. Noodzakelijk zelfs, om een illusie te creëren en in stand te houden.
We kennen dus de schoonheid van haar binnenkant onvoldoende, om zoveel van haar te houden dat we haar lijden kunnen aanschouwen en verdragen.


Wie helpt mensen die ogenschijnlijk zélf niet meer beseffen dat hun belang geschaad wordt, zich te beschermen tegen nietsontziende tv-makers?
We sein tenslotte op de weireld....


De Nederlandse tv takelt af in zijn drang om álles onverbloemd en in nietsverhullende lelijkheid te willen laten zien.  
Ze lijkt wel een oude dame met decorumverlies geworden.....

















CITAAT:


Observe decorum, and it will open a path to morality.

Mason Cooley



Every man has his moral backside which he refrains from showing unless he has to and keeps covered as long as possible with the trousers of decorum.

Georg C. Lichtenberg



In marriage there are no manners to keep up, and beneath the wildest accusations no real criticism. Each is familiar with that ancient child in the other who may erupt again. We are not ridiculous to ourselves. We are ageless. That is the luxury of the wedding ring.

Enid Bagnold




Herinneren en alzheimer: