ff appen....
Vróeger was het: even een sms'je sturen...
En eerder: even bellen!
Nog eerder: bellen om een afspraak te maken voor een bezoekje.
En dáárvoor: bellen om te zeggen "Ik kom zo even langs".
Nóg vroeger gingen we zonder aankondiging kijken of iemand thuis was... Even aanbellen.
En in de oertijd gingen we via de openstaande achterdeur zó naar binnen....
Evolutie!
Hoewel, op het platteland en in de dorpen bestaat dat laatste nog steeds!
Er zijn zelfs jongelui die om díe reden ervoor kiezen in een dorp te willen (blijven) wonen.
Net zoals er mensen zijn die er uit principe voor kiezen geen smartphone aan te schaffen.
Maar er zijn ook ouderen, zoals ik 50+, die, als ze de voordelen van moderne communicatiemiddelen eenmaal hebben leren kennen, zich niet meer kunnen voorstellen hoe ze ooit zónder hebben gekund.
Chatten via whatsapp of een spelletje, op een moment dat het jou uitkomt.
Met de webcam contact met de buren. Of huisarts. Dát genoegen heb ik trouwens nog niet hoeven smaken.
Maar ik heb wél via skype de bruiloft van mijn neefje mogen meemaken. Geweldige uitvinding. Want op die manier was ik er toch een beetje bij aanwezig.
Al die hulpmiddelen bieden gemak.
En dus ook een beetje, al dan niet gekozen, fysieke afstand.
Gezichtsuitdrukkingen en andere non-verbale communicatie brengen we nu tot uiting met smiley's.
Thank god for smiley's.
Wat zou Darwin er van hebben gezegd in zijn Origin of Species, als hij dat nú geschreven had?
Survival of the fittest.
;-)
Even een begripsomschrijving:
Communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren. Het Latijnse woord communicare slaat terug op "iets gemeenschappelijk maken".
Aldus Wikipedia.
Communicatie als de basis voor menselijk contact.
Als iets gemeenschappelijk moet worden, bijvoorbeeld tussen twee mensen, is het noodzakelijk dat begrijpen en interpretatie op één spoor zitten.
Je kunt wel dénken dat je een boodschap begrijpt, maar jouw interpretatie van die bewuste boodschap zou wel eens kunnen betekenen dat je een heel ander signaal ontvangt dan de zender heeft bedoeld.
Zelfs een simpele vraag "Ga jij even appels kopen" kan leiden tot een groot probleem, als je met breaburn thuiskomt. Want voor lekkere appeltaart, heb je andere appels nodig.
Goede communicatie vraagt dus minimaal:
Goed praten
Goed luisteren
Doorvragen
Letten op nonverbale communicatie.
En dat is al hartstikke moeilijk!
Laat staan als je niet dezelfde taal spreekt. Een algemeen directeur kan beter directiekamer-jargon achterwege laten, als hij met een verstandelijk beperkte(re) medewerker praat.
Nóg gecompliceerder wordt het als we indirect communiceren.
Als we bijvoorbeeld via de hond met iemand praten: "zou baasje wel weten dat ik moe ben? Zou hij nou even met jou uitgaan?".
Wat kan baasje dan nog zeggen? Want tegen dergelijke manipulatie moet je maar opgewassen zijn.
Of je zet een foto ofzo op facebook, en denkt: vriend die en die weet vast wel dat dit voor hem bedoeld is.
Dan kun je wel of niet bedoelde betekenis alléén maar interpreteren....
Met allerlei mogelijke bedoelde en onbedoelde effekten :).
Begrijp je wel?
;P
Citaten:
When you're happy, you enjoy the music but when you're sad, you understand the lyrics
Take a step forward &stand tall; you'll never know what you can do by just telling the world how you feel. ~Jason Mei
Your assumptions are your windows on the world. Scrub them off every once in a while, or the light won't come in. - Isaac Asimov
Thinking: the talking of the soul with itself. Plato
" In each communication we choose to join or to separate".......
“If you only read the books that everyone else is reading, you can only think what everyone else is thinking.” – Haruki Murakami
Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind. - Rudyard Kipling
When deeds and words are in accord, the whole world is transformed. ~Chuang Tzu
Tears are words that need to be written. - Paulo Coelho
Geen opmerkingen:
Een reactie posten