Overzicht

Een totaaloverzicht van alle stukjes vindt u op mijn eigen website onder Filosoofjes archief: http://dijktim.nl/index_9.htm, en volgende pagina's

dinsdag 11 februari 2014

VERLIES

Mensen zijn als edelstenen......:).

Een geslepen diamant heeft licht nodig om te schitteren.
Terwijl een maansteen en een parel van binnenuit lijken te glanzen!

Jaren geleden heb ik van mijn schoonmoeder een paar zilveren oorbellen gekregen. En later ook nog eens een parelkettinkje. Neppers, maar dat maakt niet uit. Althans niet voor de emotionele waarde.
Nou ben ik zo stom geweest om daar niet zuinig genoeg mee om te gaan. Ik heb ze niet goed opgeborgen, of gedachtenloos uitgeleend.....
Hoe dan ook, ze zijn verdwenen. Onvindbaar. Voorgoed.
Ze liggen nu dus op een voor mij onbereikbare plek, waarschijnlijk ergens in het donker, te glanzen.
En zelfs na jaren mis ik ze nog.

Ze leven voort in mijn herinnering, ik weet nog precies hoe ze eruit zagen, maar het simpele feit dat ik ze niet écht meer kan zien en vasthouden, geeft een gevoel van verlies.

En dat zijn maar díngen!

Wat nou als we ménsen verliezen?

Door de dood. Of echtscheiding. Of door verandering. Fouten maken. Nonchalance. Niet zuinig genoeg zijn.

Mensen verliezen uit ons leven doet gruwelijk veel pijn. 


Zijn er manieren om daar op een goeie wijze mee om te gaan?

We kennen allemaal wel het beroemde boekje van Kübler-Ross waarin ze rouwprocessen beschrijft (zie helemaal onderaan dit stukje).
Over hoe onze geest verlies verwerkt.
Er wordt gezegd dat de fasen die zij beschrijft (ontkenning, woede, marchanderen, neerslachtigheid, aanvaarding) niet eenduidig zijn. Ze verschillen per persoon en in volgorde. 

Verlieservaring is per definitie persoonlijk. Geen wetenschap.
Ik kan dus ook alleen maar over mijzelf praten.

En ik weet dat de mensen die ik heb verloren, net als die parelketting, met hun glanzende uitstraling, deel blijven uitmaken van mijn leven, in mijn herinnering en in mijn hart.


                                                                 <3





I will rember you - Sarah Mclachlan:





Maansteen





CITAAT:

Give light, and the darkness will disappear of itself. -Desiderius Erasmus

As long as you make an identity for yourself out of pain, you cannot be free of it. ~Eckhart Tolle

“I must be willing to give up what I am in order to become what I will be.” – Albert Einstein

When something comes to you, attach and enjoy it as intensely as you can. As the moment passes, detach and let it go. -J. Steinbeck

Loss is nothing else but change, and change is Nature's delight.  Marcus Aurelius

Nothing ever goes away until it has taught us what we need to know. ~Pema Chodron

If you're brave enough to say goodbye, life will reward you with a new hello.

You only lose what you cling to. ~Buddha

Death ends a life, not a relationship. - Mitch Albom

Friends are lost by calling often and calling seldom. ~French proverb



LOSLATEN, DOOR NELSON MANDELA

Om los te laten is liefde nodig.

Loslaten betekent niet dat ’t me niet meer uitmaakt,
Het betekent dat ik het niet voor iemand anders kan oplossen of doen.
Loslaten betekent niet dat ik ‘m smeer,
Het is het besef dat ik de ander ruimte geef.
Loslaten is niet het onmogelijk maken,
Maar het toestaan om te leren van menselijke consequenties.
Loslaten is machteloosheid toegeven,
Hetgeen betekent dat ik het resultaat niet in handen heb.
Loslaten is niet proberen om een ander te veranderen of de schuld te geven.
Het is jezelf zo goed mogelijk maken.
Loslaten is niet zorgen voor, maar geven om.
Loslaten is niet oordelen, maar de ander toe te staan mens te zijn.
Loslaten is niet in het middelpunt staan en alles beheersen,
Maar het anderen mogelijk maken hun eigen lot te bepalen.
Loslaten is niet anderen tegen zichzelf beschermen,
Het is de ander toestaan de werkelijkheid onder ogen te zien.
Loslaten is niet ontkennen, maar accepteren.
Loslaten is niet alles naar mijn hand zetten, maar elke dag nemen zoals die komt.
En er mezelf gelukkig mee prijzen.
Loslaten is niet anderen kritiseren of regulieren,
Maar te worden wat ik droom te zijn.
Loslaten is niet spijt hebben van het verleden,
Maar groeien en leven voor de toekomst.
Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.

- Nelson Mandela –






Uit wikipedia:


Elisabeth Kübler-Ross



Elisabeth Kübler-Ross (Zürich8 juli 1926 —ScottsdaleArizona24 augustus 2004) was een Zwitsers-Amerikaans psychiater. Ze studeerde als arts af in Zwitserland en werd vooral in Amerika beroemd om haar pionierswerk rond stervensbegeleiding en de verschillende fasen van rouwverwerking.

BiografieBewerken

Elisabeth Kübler werd geboren op 8 juli 1926 in het Zwitserse Zürich als oudste van een meisjesdrieling. Haar lichte gewicht bij de geboorte heeft ze altijd aangezien als een teken dat ze in het leven strijden moest.

Haar vader, die het gezin streng hield, had voor haar een kantoorbaantje op het oog in zijn bedrijf, maar Elisabeth wildegeneeskunde studeren. Via onder meer geneeskundig vrijwilligerswerk kwam zij in contact met de medische faculteit van de universiteit van Zürich, waar ze in 1957 afstudeerde.

Ze trouwde met Manny Ross, met wie zij naar Amerika emigreerde. Samen kregen ze de kinderen Kenneth en Barbara. Daarnaast had Elisabeth Kübler-Ross enkele miskramen.

In New York zette Elisabeth Kübler-Ross haar studies in de psychiatrie verder. In haar praktijk voelde ze zich geroepen om stervende patiënten te verzorgen. Ook gaf ze lezingen over terminale ziektes, waarbij ze telkens de studenten de confronterende kans gaf een terminale patiënt te spreken. Daarover begon zij ook te publiceren.

Ze achterhaalde en beschreef de vijf stadia van rouwverwerking, met name – en in deze volgorde – ontkenning, woede, onderhandelen, neerslachtigheid en uiteindelijk aanvaarding. (Zie verder onderrouwverwerking).

Later ontwikkelde Elisabeth Kübler-Ross interesses in bijna-doodervaringen enuittredingen. Via een medium trachtte ze ook contacten te leggen met overledenen. Helaas bleek de persoon die het medium was, niet zuiver op de graat.

Haar man Manny Ross, die eveneens arts was, scheidde van haar. Elisabeth bleef echter met hem contact houden omdat ze vond dat hij wel van haar gescheiden was, maar zij niet van hem. Op het einde van zijn leven werd het contact overigens weer hersteld.

Begin jaren ’80 vestigde Kübler-Ross de aandacht op de begeleiding van stervende aidspatiënten. Volgens haar was de ziekteaids in de wereld gekomen om de mensen te leren liefdevoller met elkaar om te gaan. Nog later wenste ze een centrum op te richten voor de begeleiding van stervende kinderen. Die daden werden haar door haar woonomgeving niet in dank afgenomen, wat leidde tot een aanslag op haar centrum, waarbij alles – ook al haar persoonlijke spullen – door een brand verwoest werd.

Op het einde van haar leven kreeg Kübler-Ross enkele beroertes, die haar deden inzien dat een van de laatste lessen van haar leven erin bestond zelf verzorging toe te staan en te leren op dat vlak zelf volledig afhankelijk te zijn. Samen met David Kessler werkte ze nog aan een boek. Ze stierf op 24 augustus 2004.

Over de doodBewerken

Elisabeth Kübler-Ross droeg de overtuiging uit dat de dood niet bestaat, in die zin dat de dood verder reikt dan het sterven van het fysieke lichaam. Zij hanteert de term'overgang' , waarmee ze bedoelt dat de ziel van de mens opgenomen wordt in Gods alomvattende en volkomen onvoorwaardelijke liefde. Op aarde blijft slechts het lichaam achter. Door middel van vraaggesprekken met stervende patiënten meende Kübler-Ross verschillende fasen te kunnen definiëren waarin het sterven verloopt.[1]

  • Fase 1: De mensen zweefden hun lichaam uit, ongeacht de locatie van het lichaam. Ze nemen een etherische vorm aan en ervaren heelheid.
  • Fase 2: De mensen hebben hun lichaam achtergelaten en verkeren in een toestand van geest en energie.
  • Fase 3: Begeleid door hun bewaarengelgingen de mensen een soort tunnel of overgangspoort binnen of over. Aan het eind ervan zagen ze een helder licht, dat een intense warmte, energie, geest en zuivere, onvoorwaardelijke liefde uitstraalde.
  • Fase 4: In deze fase waren de mensen in alle kennis van verleden, heden en toekomst. Ze waren in de tegenwoordigheid van de Hoogste Bron. Sommigen noemden het God. In deze fase gingen mensen ook hun leven na. Het grootste geschenk dat God de mensen bleek te hebben gegeven, was keuzevrijheid, waarbij nagegaan werd of de mensen al dan niet de lessen geleerd hadden die ze verondersteld waren te leren, waarvan de hoogste was: onvoorwaardelijke liefde.

Net omwille van die levenslessen pleitte Kübler-Ross voor stervensbegeleiding. Ze was geen voorstander van euthanasie, omdat euthanasie volgens haar de mensen de mogelijkheid ontneemt om hun laatste (levens)lessen te leren.

BibliografieBewerken

Deze bibliografie vermeldt in het Nederlands vertaalde werken van Elisabeth Kübler-Ross. Telkens is de eerste druk vermeld, maar de meeste boeken kenden tientallen herdrukken en worden nog steeds herdrukt.

  • Lessen voor levenden: gesprekken met stervenden. Bilthoven, Ambo, 1969, 314 blz.
  • Wat kunnen wij nog doen? Vragen en antwoorden bij ‘Lessen voor levenden’. Bilthoven, Ambo, 1974; 151 blz.
  • Dood. Het laatste stadium van innerlijke groei. Baarn, Ambo, 1976; 251 blz.
  • Leven tot we afscheid nemen. Baarn, Ambo, 1979; 157 blz.
  • Leven met stervenden. Overstervensbegeleiding. Baarn, Ambo, 1982; 180 blz.
  • Kinderen en de dood. Baarn, Ambo, 1984; 221 blz.
  • Over de dood en het leven daarna. Baarn, Ambo, 1985; 72 blz.
  • De laatste uitdaging. Een zorgzame en verantwoordelijke benadering van mensen met AIDS. Houten, De Haan, 1987; 238 blz.
  • Intens leven en sterven. Samengesteld door Göran Grip. Amsterdam, Karnak, 1996; 191 blz.
  • De cirkel van het leven. Herinneringen aan leven en stervenAutobiografie. Amsterdam, Ambo, 1997, 300 blz.
  • Levenslessen. Over het leven voor de dood. In samenwerking met David Kessler. Amsterdam, Ambo, 2001; 220 blz.
  • Over rouw. De zin van de vijf stadia van rouwverwerking. In samenwerking met David Kessler. Amsterdam, Ambo, 2006; 265 blz.