Overzicht

Een totaaloverzicht van alle stukjes vindt u op mijn eigen website onder Filosoofjes archief: http://dijktim.nl/index_9.htm, en volgende pagina's

zondag 9 maart 2014

BEWEGING

De onbewogen beweger en het perpetuum mobile.

Alles beweegt.

Ik ga even boodschappen doen.
Mijn man zit achter de computer.
Dochterlief is aan het bellen.
Oma zingt een lied.
Vriendin fietst.
Eb en vloed.

Al die aktiviteiten herbergen beweging in zich.
Dat kun je zien.

De aarde draait.
Dat is vanuit menselijk perspectief niet te zien en niet te voelen. Toch is het wáár. Waarneming bedriegt dus wel eens....

Ik zit stil te denken.
Geen zichtbare beweging, maar van binnen gebeurt er van alles. Bloed stroomt, de hersens worden voorzien van energie, hersencellen zijn druk aan het werk.

Noodzakelijke processen om zowel uiterlijk in beweging te komen als om iets te scheppen. Om iets te kunnen creëren, moet er beweging zijn.
Niets ontstaat vanzelf.
Er is altijd een oorzaak .

Hoe zit dat dan met ideeën? 
Waarom is het in mijn hoofd nooit stil?
Hoe komen ideeën tot stand? Is er wat dat betreft sprake van oorzaak en gevolg? 

Bewégen is goed voor lijf en zielerust. Een wandeling door het bos, een fietstocht over de hei, ze maken het hoofd lekker leeg.

Oké, daar hebben we oorzaak en gevolg van mijn drukke hoofd te pakken!













CITAAT:



All human actions have one or more of these seven causes: chance, nature, compulsions, habit, reason, passion, desire.

Aristotle




Geen opmerkingen: